تبلیغات
. - مقاومت آگاهانه
.

می نویسم تا بگویم آن چه ناگفتنی است.

مقاومت آگاهانه

یکشنبه 3 آذر 1392

در ادبیات تمامی نقاط جهان واژه هایی هستند که بدون ملاحظه ی قومیت، رنگ، نژاد، لهجه و زبان دارای مفاهیمی مقدس و قابل احترام هستند. محبت، عدالت، پیشرفت و پیروزی  از این قبیل اند. هرکدام از این واژه ها در میان خیل کلمات هر زبان الماس گونه می درخشند و مفاهیمی ارزشمند را به مخاطب می رسانند. وجه مشترک تمامی این واژگان دنیایی نبودن آن هاست. اتصال ماورایی آن ها و عدم تطبیق آن ها با المان های مادی راز جاودانگی آن هاست. به سخن دیگراز آن جا که این عبارات برگرفته از فطرت انسان است مشترک در میان ملل مختلف می باشد، کما این که ممکن است در تحقق بخشی عینی به این مفاهیم اختلافاتی وجود داشته باشد اصل آن ها هیچ گاه محل تناقض و اختلاف نبوده است.

مقاومت یکی دیگر از این واژه هایی است که معنویت، تقدس و روحانی بودن را در دل خود دارد. هرملتی به افسانه ها و داستان های حماسی خود که سراسر استقامت و مقاومت است افتخار می کند و از آن به عنوان میراث گذشته خود به نیکی یاد می کند. مطالعه تاریخ تمدن های کهن بشری نشان می دهد تنها ملت ها و تمدن هایی در طول تاریخ از سرگذشتی پیروزمندانه برخوردارند که توانسته اند مردمانی شجاع و پهلوان صفت را بپرورند. داستان های حماسی بسیاری براین اساس نگارش و کتاب های بسیاری در این زمینه منتشر شده است. سیر تقابل حق و باطل از بدو خلقت آدم تا به امروز ادامه داشته است و نقطه اوج آن را در واقعه کربلا می توان دید. اگر در روایات داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا این معطوف به حقیقتی است که حتی ماقبل از عاشورای 61 هجری نیز وجود دارد. یزیدیان همیشگی اند و حسینیان نیز همیشگی. دنیای بدون شمرها و عمر بن سعد ها و دنیای بدون ابالفضل ها و علی اکبر ها معنا ندارد مگر در زمان ظهور. حسین های زمان و یزیدهای زمان قبل، بعد و حین عاشورای 61 با یکدیگر پیکار کرده و می کنند.

جوان انقلابی امروز ایضا هرکس که دلش برای کشورش می تپد باید یزیدیان زمان خود را بشناسد و حسین زمان خود را. آن گاه است که بدور حزب بازی های صرفا سیاسی و خالی از معنویت و در بستری فراهم شده از آرمان های توأم با واقعیت رخداد های زمانه را تحلیل می کند. نسل انقلابی امروز کشور خواسته یا ناخواسته درگیر مسائلی است که شاید غوغای غول های رسانه ای و اخبار ضد و نقیض و تحلیل های غرض ورزانه مانند ابری یافتن حقیقت را برایش مشکل می کند ولی تمسک به تاریخ آن هم تاریخ بدور از تحریف! روشنگر بسیاری از راه های پر پیچ و خم سیاسی و اجتماعی است.

با عنایت به مقدمه فوق، می توان دوگانه نرمش قهرمانانه سازش ذلیلانه را قدری بهتر درک کرد. نرمش قهرمانانه راه حلی منطبق بر شرایط داخلی و خارجی کشور برای تحقق مقاومت آگاهانه است. تصدیق می شود که گاهی مقاومت آگاهانه مستلزم قیامی به عظمت قیام حسین(ع) است و گاهی قعودی ( قیام) است که پس از سقیفه در سیره امیرالمومنین (ع) و در برهه ای در سیره امام حسن مجتبی (ع) شاهد آن هستیم. فریاد «هیهات من الذله» مختص حسین (ع) نیست و امام مجتبی (ع) نیز نواگر این شعار زیباست لیکن روش ها متفاوت است. آگاهانه بودن مقاومت بسته به شرایط زمانی و در دست داشتن امکانات و نیرو مختلف است. گاهی استعداد ها و شرایط طوری نیست که بتوان قیام کرد و بایست با هنرمندی تمام زمینه سازی برای قیام کرد. منتهای مراتب باید در نظر داشت که بُرد قیام بسیار بیشتر و پیشرفت آن بسیار سریع تر و گسترده تر است.

کربلا و عاشورای حسینی سنگ محک بسیار مناسبی برای سنجش تمامی اعمال فردی و بالاخص اجتماعی همه اقشار جامعه است. عاشورای 61 همه اش درس سیاست است و  همه اش درس مقاومت. اگر روزی گفتیم سیاست ما عین دیانت ماست خط سیاسی خود را از آن چه غرب بدان سیاست می گوید جدا کردیم. سیاست ما برخلاف مستکبران جهانخوار برپایه بهره مندی بیشتر از لذات مادی بنا گزارده نشده است. ما می خواهیم تربیت کنیم.سیاست برای ما وسیله است و نه هدف. ارزش هر عملی به میزان پیشبری آن در جهت هدف اتلاق می شود. مذاکره، مباحثه، مناظره و هرچه که هست باید با هدف عاشورا سنجیده شود. لذاست که مقام معظم رهبری هوشمندانه می فرمایند:«امام حسین (ع) معلم مقاومت آگاهانه است.»

 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها