تبلیغات
. - سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب جلسه نهم
.

می نویسم تا بگویم آن چه ناگفتنی است.

سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب جلسه نهم

دوشنبه 24 تیر 1392

نوع مطلب :زیر و زبر فلسفه غرب، 

بسم الله الرحمن الرحیم
خط باریک میان مکاتب غرب و تعالیم اسلام

در نگاهی که به مکاتب فکری غرب انداختیم به خوبی می شود مشاهده کرد که تقریبا تمامی آن ها مرزی با تعالیم اسلام دارند و این موضوع در صورت عدم دقت در مفاهیم اصیل دینی یک خطر محسوب می شود در این متن سعی بر این است تا مفاهیم ناب اسلامی را که ارزش هستند از ضد ارزش ها بشناسانیم. پیشنهاد حقیر این است که اگر مطالب مربوط به هر مکتب را مطالعه نکرده اید ابتدا به سراغ آن ها بروید البته من در این جا نیز مشی اصلی هر مکتب را عرض می کنم لکن در صورت مطالعه مطالب تکمیلی استفاده از این تحلیل آسان تر خواهد بود. در مبحث مربوط به لیبرالیسم اشاره کردیم که آزادی مطلق محل بحث اصلی است. آزادی یکی از مفاهیم بسیار والا و دارای ارزش در اثنای تعالیم اسلامی است. که یکی از وجوه تمایز و برتری انسان نسبت به سایر مخلوقات است. اصولا انسانی که آزاد نباشد و مختار نباشد اعمالش ارزشی ندارند. اما در این باره نباید خلط مبحث صورت بگیرد. آزادی باید به صورت صحیح تعریف شود تا از آن سوبرداشت نشود. مطمئنا آزادی نمی تواند به جای بی بند و باری و هرج ومرج به کار گرفته شود آن آزادی ایی که بر پایه ی یک سری از قوانین از پیش تعیین شده نباشد یقینا ختم به فساد می شود. اگر حسین (ع) می فرماید: «اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید» نشان می دهد اگر فرد بی دینی هم آزادمرد باشد آزاد بیاندیشد و بدون حب و بغض به مسائل بنگرد دست از همراهی باطل برمی دارد امام حسین (ع) با این سخن می خواهند به لشکریان بفهمانند که شما بندگان دنیا و زر و زیور آن شده اید. لحظه ای دست از گرایشات و تمایلات دنیوی که در اسارت آن هستید دست بردارید متوجه بطلان راهی که می روید خواهید شد. اصلا تن دادن به خواسته های نفسانی، خودش نوعی زندان است این نه آزادی است و نه اعتقاد آن موجب تعالی است. آن فردی که نمی تواند لحظه ای خود را از بند خواهش های نفسانی برهاند در زندان وسوسه ها و فریب های شیطان و نفسش اسیر است.این دید که هر کس توانست هر کاری بکند آزاد است این دید غلط است. این فکر ماحصل عدم اعتقاد به بعد روحانی و حقیقی انسان است . نتیجه بی توجهی به ساحت روح و ساحت ملکوتی انسان است. در باره رابطه لیبرالیسم و مادی گرایی بحث زیاد است که در این جا مجال نیست ولی ان شاالله در مطالب بعدی مفصل تر به آن می پردازیم.
در جای دیگر سکولاریسم را داریم که عرض شد جدایی همه چیز از دین را سرلوحه خود دارد این دید از آن جا نشأت می گیرد که معتقدان به این تفکر دین را اصولا منحصر به احکامی و در پاره ای از موارد اخلاقیاتی می دانند که متوجه زندگی شخصی انسان است. لذا اعتقاد دارند که در مسائل اجتماعی بایستی از متخصصین استفاده شود. و نهاد دین را از سایر نهاد های اجتماعی جدا می کنند. در این جا توجه به این نکته ضروری است که ابتداً دین منحصر به احکام فردی نیست و بنا به گفته ی علما فقط ده درصد احکام اسلام فردی است و نود درصد آن مربوط به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دیگر وادی های حکومتی می گردد. در وهله دوم این موضوع مغالطه ای است بسیار فریبنده. چرا که نه تنها در هیچ کجای اسلام سپردن کار ها به افراد غیر متخصص نیامده است بلکه تمام توصیه ها و احکام خلاف این موضوع را نشان می دهند. اصولاً سپردن کار به کاردان اصلی است غیر قابل انکار ولی مغالطه در این جا صورت گرفته است که این کار یعنی واگذار کردن هر امری به متخصصش تضادی با دین ندارد و مسلزم دور انداختن و یا کنار گذاشتن دین نیست. این مرز بین سکولاریسم و اندیشه اسلامی است. 
در بحث پلورالیسم که در مورد حقانیت تمامی تفکرات و مکاتب بحث به میان آوردیم نیز خط ظریفی میان دو تفکر حق و باطل موجود است و آن عدم تساوی دو مسئله حقانیت و نجات است. معتقدین به پلورالیسم می گویند هر مکتبی و هر دینی بر حق است لذا در آخرت به رستگاری می رسد. اسلام  می گوید نه خیر این طور نیست. آن کسی که غیر از اسلام می گوید حق نیست ولی لزوما عاقبت به شر هم نیست. برای روشن شدن موضوع مثالی عرض می کنم. اسلام معتقد است که در مسئله نجات و رستگاری انسان ها 3 دسته می شوند. یک عده ای هستند که پس از آمدن اسلام به آن گرویدند و دستورات آن را اجرا کرده اند اینان از رستگارانند. دسته دوم کسانی هستند که در زمان هر دین الهی بر آن دین زندگی کرده اند و به دستورات آن عمل کرده اند مثلا در زمان حضرت موسی (ع) به دین یهودیت و در زمان عیسی(ع) به دین مسیحیت. دسته سوم کسانی هستند که در هر دوره ای پیام حق به گوششان نرسیده است و شرایط برای آن ها به گونه ای رغم خورده است که در عدم گرویدن به حق قاصر بوده اند و نه مقصر اینان نیز از نجات یافته گانند. لذاست که می بینیم ممکن است فردی حق نگوید ولی بهشت هم برود و این موضوع دلیلی بر حقانیت تکثرگرایی نیست. البته در رد پلورالیسم دلایل عقلی بسیاری اقامه می شود وکه در این جا مجال آن نیست.
تساهل و تسامح دیگر مطلبی است که در رابطه با آن بحث کردیم. این موضوع در تضاد با مفاهیمی همچون امر به معروف و نهی از منکر است. ولی یک انگاره ای در اسلام است که شباهت هایی با این موضوع دارد. و آن زندگی مسالمت آمیز است. در جامعه اسلامی قرار بر این ننست کسی که با اعتقاد ما مخالف است کشته شود یا به سختی بیافتد. قرار نیست اگر کسی حرکت خلافی انجام می دهد مورد تمسخر قرار بگیر. بلکه متعالی ترین دستور را اسلام در قِبَل چنین افرادی دارد. امر به معروف و نهی از منکر نسخه به روز کمک کردن به این چنین افرادی سات. این آموزه ی دینی برای به سعادت کشاندن و رستگاری افراد تعریف شده است. ما در مقابل افرادی که راه را اشتباه می روند سکوت نمی کنیم کما این که خشونت نیز نمی ورزیم بلکه با تمسیک به سیره اهل بیت (علیهما السلام) و با شیوه ای درخور آنان را امر به معروف و نهی از منکر می کنیم. اگر نیاز باشد با آنان مباحثه کرده و راه حق و راه باطل را نشان می دهیم. در آخر هم اگر نپذیرفتند مادامی که علیه اسلام و مسلمین و بلاد اسلامی عمل سویی امجام ندهند با آن ها با خوش رفتاری برخورد می کنیم. این آموزه ی دین است و کسی که تقید به این آموزه ها نداشته باشد باید در ایمان خود تفکری کند. این سیره یائمه ماست و عمل به آن برای شیعیان آن ها واجب.
والسلام
التماس دها  


پنجشنبه 3 مرداد 1392 06:08 ب.ظ
با سلام...پایگاه دانشجویان انقلابی(حنفا) افتتاح شد.
هدف این پایگاه مستقل ، پوشش غیر محافظه کارانه ی تشکل های دانشجویی اسلامی و حمایت از گفتمان انقلاب میباشد.
لطفا لینک کنید
www.honafa313.ir
بنیامین
سه شنبه 1 مرداد 1392 11:48 ب.ظ
با سلام
به وبلاگ حقیر سر بزنید و 2 نامه را که نوشته ایم در صورت امکان امضاء کرده و به دیگر دوستان فضای مجازی نیز اطلاع دهید که امضاء کنند. نامه اول خطاب به دکتر احمدی نژاد و تقدیر از زحمات 8 ساله ایشان می باشد. نامه دوم خطاب به رییس قوه قضائیه در راستای محاکمه فتنه گران دروغگوی سال88 و دشمنان رای ملت می باشد که متاسفانه 4 سال است به دلایل نامشخص به تاخیر افتاده است. منتظر حضور و همکاری شما



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها