تبلیغات
. - سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب جلسه هشتم
.

می نویسم تا بگویم آن چه ناگفتنی است.

سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب جلسه هشتم

یکشنبه 23 تیر 1392

نوع مطلب :زیر و زبر فلسفه غرب، 

بسم الله الرحمن الرحیم

اندر احوالات غرب گرایی

ریشه تفکر غرب گرایی و این که گرایش به غرب باعث پیشرفت می شود کجاست؟

شاید خیلی ها این تفکر را به دوره اصلاحات و زمان دولت دوم خردادی ها بدانند ولی واکاوی ریشه اصلی و عمیق تر این جریان علاوه بر روشن ساختن ماهیت تجدد طلبان ، ارتباط آن با گرایش به غرب در زمان 2/خرداد/1376 را نیز مشخص می دارد. ایجاد تحولات صنعتی در غرب مصادف بوده با زمان فتحعلی شاه قاجار، در این زمان به دستور عباس میرزای نائب السلطنه تعدادی از دانشجویان برای تحصیل به اروپا اعزام می شوند. تبیین شرایط آن روز اروپا کمک شایانی یه درک موضوع مورد بحث ما می کند. اروپایی که پس از چند قرن سیاهی و انحطاط فکری شکوفا شده بود، اروپایی که با زحمات بسیاری از معترضین به کلیسا به سردمداری «مارتین لوتر» آلمانی ، ارباب کلیسا را کنار زده و وارد دنیای جدیدی شده بود. دانشمندان و پژوهشگران اروپا تازه اجازه اظهار نظر و موجودیت کرده اند بنابراین جامعه آن روز اروپا به سرعت به سوی پیشرفت های صنعتی پیش می رود. انقلاب اکتبر فرانسه رخ داده و صنعت در اروپا متحول گشته است. مردم از زیر فشارهای ناشیانه و غلط کلیسا آزاد گشته اند و دین را افیون توده ها می دانند(به قول کارل مارکس) آن ها به دلیل اشتباهات پیاپی کلیسا در ارتباط با علم و علم اندوزی ، دین مداری را مانع تعقل می دانند. و در برابر این تقابل به عقل اصالت می دهند. مباحثی همچون سکولاریسم که شاید اولین بار در آثار ابن رشد مشاهده می شود جان تازه ای می گیرد اما این نکته مهم است که دانشجویان جویای علمی که از کشوری مثل ایران عازم اروپای تازه متحول شده گشته اند چه برخوردی با این فرهنگ می کنند. ایران کاملا سنتی دانشجویانی را جهت تحصیل علم آکادمیک به غرب فرستاده است آن ها با دیدن نمادهای دین گریزی و تطبیق آن با پیشرفت های مقارن آن در اروپا به این نتیجه گیری رسیدند که علت پیشرفت آن ها همین بریدن از دین و کنار گذاشتن دین است؛ غافل از این که آن دینی که به ظاهر این تحولات را باعث شده است –یعنی مسیحیت-دینی است تحریف شده. هر چند همان دین تحریف شده هم به توسط اربابان کلیسا این قدر منحط گشته است. حال در نظر بگبرید تعدادی دانشجو که برای خود متخصصی در زمینه های گوناگون شده اند به وطن باز می گردند. وطنی که در مسیر پروژه ی استعمار غرب، به سمت و سوی آکادمیک شدن پیش می رود. . دارد دل از سنت طلبی می کند. وظنی که افرادی مثل میرزا ماکم خان در آن دم از مدرنیته ی می زنند و می گوید :«بنا به اصل ترقی ، هر چیزی که متعلق به گذشته باشد، از اعتبار ساقط است و به کار نمی آید و اگر هم اصالتی در گذشته باشد در گذشته غرب است نه در گذشته ی ما» در چنین وضعیتی کشور نیازمند اساتیدی است که در دانشگاه ها –همان دانشگاه هایی که به تازگی و به شیوه ی غربی راه اندازی شده اند- تدریس کنند. اما با چه تفکری؟

دانشجویی که وارد دانشگاه می شود با دیدی کاملا سنتی می آید و در مسیر تربیت و تحصیل در دانشگاه کاملا متحول می شود. از دل همچنین تفکراتی افرادی مثل تقی زاده(از مشروطه خواهان) بیرون می آید که می گوید:«وظیفه اول همه وطن پرستان ایران، قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب وعادات فرنگستان است. ایذان باید ظاهرا و باطنا ، جسما و روحا فرنگی مآب شود. » این تفکر است که در بعد ها در سال های اواسط دهه 70 شمسی از زبان برخی افراد به اصطلاح متمدن بیرون می آید. همان هایی که به اسم اسلام می خواهند ریشه اسلام را برچیدند تا مارتین لوتر اسلام خوانده شوند آن ها قصد پروتستانیسم را در اسلام داشتند و دارند ولی چه سود که این امت امام دارد و آن ها هرگز نخواهند توانست این امام و امت را از هم جدا کنند و به اهداف شومشان برسند. 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها