تبلیغات
. - سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب جلسه چهارم
.

می نویسم تا بگویم آن چه ناگفتنی است.

سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب جلسه چهارم

سه شنبه 4 تیر 1392

نوع مطلب :زیر و زبر فلسفه غرب، 

بسم الله الرحمن الرحیم.
سلسله مباحث زیر و زبر فلسفه غرب
جلسه چهارم
آن چه تاکنون بدان پرداختیم، چگونگی شکل گیری نهضت لوتر در پی آن پیدایش اومانیسم و تولد نخستین فرزند آن یعنی لیبرالیسم بود. باید توجه داشت که جامعه ی غرب که دیگر به نبود خدا و تحلیل مادی مسائل عادت کرده بود پیش به سویی رفت که دین به عنوان ابزار خدا برای حکومت روی زمین را (البته از نظر آن ها) از معادلات اجتماعی خود کنار بزند لذا آن ها طرح ریزی حکومتی بدون دین را شروع کردند این ایده ی جدید بیان می داشت حال که خود خدا در زندگی بشری ما نقشی ایفا نمی کند لذا دین نیز به عنوان دستوذالعمل او نباید ارزشی برای تعاملات اجتماعی محسوب شود. این عده با بیان این که در صورت وجود خداوند نیز او نباید در امور بشر دخالت کنند مبدع مکتبی به نام سکولاریسم شدند. در سکولاریسم همه چیز جدای از دین ارزش دارد و آن چیزی سکولار است که دینی نباشد. وادی های مختلف سکولاریسم از وادی فرهنگی و اقتصادی گرفته تا وادی سیاست طرفداران بی شماری را در سراسر جهان به طرف خود کشاند. حتی می توان تکنوکراتی را زائیده این تفکر دانست. 
شاید بتوان اولین تلاشها برای تئوریزه­کردن سکولاریزم را در آثارِ متفکرانِ اسلامی، مانند ابن رشد یافت. او قاضی­القضات یکی از بلاد مغرب اسلامی بود و یکی از متخصصین شریعت حنفی به حساب می­آمد؛ او در عین حال مطالعاتی در فلسفه و کلام داشت و عاقبت به این نتیجه رسید که دین و دنیا اساسا با هم ناسازگارند و نباید هیچیک را در حوزه­ی مربوط به دیگری دخالت داد.
 


ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد که عده ای به غلط سکولاریسم را جدایی دین از سیاست معنا می کنند در حالی که طبق تعریف این طور نیست بلکه در این جا گوشه ایی از سکولاریسم به عنوان طرح کلی آن معرفی شده است. به طور کلی جدایی نهاد دین از تمامی جلوه های اجتماعی زندگی بشر را سکولاریسم گویند.
در هر حال شعارهای این مکتب در همه جای جهان پیچید و حتی در کشورهای مسلمان نیز طرفدارانی پیدا کرد. ان شاالله در جلسات آتی و پس از طرح موضوعات ابتدایی مربوط به مکاتب غربی در نگاهی جامع تبلور این مسائل را در سطح کشور خودمان بررسی  و طلایه داران این چنین تفکرات را در کشور خودمان معرفی می کنیم.

در آخر نکته ای را عرض کنم و آن این که سیر بیان مطالب سیری صرفا تفکری است و ممکن در مواردی از نظر تاریخی تقدم و تاخری در رخداد وجود داشته باشد. در هر حال ممکن است از نقطه نظر تاریخ در هز زمانی عده ای به گرایش متمایل بوده اند. ولی آن چیزی که ما در این جا پی گرفته ایم سیر صرفا فکری است و نظر حقیر بر این است که این سیر می تواند تصورات عمیقی را در باب غرب شناسی ایجاد کند.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها